تغذیه دوران جنینی، ضامن سلامت بزرگسالی

اختلال استرسی پس از ضایعه روانی گرسنگی در شکم مادر تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه آمستردام انجام گرفته است نشان میدهد زنانی که در سه ماهه اول بارداری شان غذای کمی مصرف کرده اند فرزندان ضعیفی را به دنیا خواهند آورد که در دوران بزرگسالی خود دارای ریسک فاکتور بالاتری از ابتلا به حملات و ناراحتی های قلبی خواهند بود کودکانی که مادرانشان بعد از هفته اول بارداری در معرض گرسنگی قرار گرفتند و نیزکودکانی که در زمان قحطی به دنیا آمدند دارای ریسک فاکتورهای بالای ابتلا به حملات وبیماریهای قلبی نبودند اما کودکانی که مادرانشان درمان استرس با داروهای گیاهی در هفته اول بارداری دچار قحطی شدند به طور متوسط کمتر از کیلو وزن داشتند و سایز دور سرشان هم کمتر از حد دارد بود زنانی که در دوران قحطی باردار شدند بچه هایی به دنیا آوردند که بعدها دارای سطح بالاتری از انسولین خون بودند وچاقتر بوده و بیشتر در معرض حملات و ناراحتی های قلبی قرار گرفتند قبل از بارداری اگر قبل از بارداری از بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا رنج می برید باید بدانید که عدم رعایت نکات تغذیه ای که منجر به عود کردن عوارض نامطلوب این بیماریها میشود به فاصله کمی قبل پاورپوینت کنترل استرس از بارداری و همچنین در اوایل بارداری میتواند بر سلامتی جنین شما تاثیر منفی بگذارد اگر از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده میکنید بعد از پایان دادن به مصرف شان و همچنین در اوایل دوران بارداری با تجویز پزشکتان می توانید از قرص های مولتی ویتامین استفاده نمایید این قرص ها بخصوص حاوی فولیک اسید میباشند که در تکامل و رشد مغری جنین شما نقش مهمی را ایفا خواهد نمود رژیم غذایی مناسب زنان باردار کارشاسان تغذیه توصیه های عمومی زیر را به شما ارایه میدهند و شما موظف خواهید بود که وعده ها کنترل استرس کنکور و میانوعده های غذایی تان را آنچنان تنظیم نمایید که شامل مواد غذایی زیر باشد - نان و غلات و برنج - میوه ها و سبزیجات - پنیر، ماست و شیر - گوشت سفید و قز، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و دانه ها - چربی ها و روغن ها و قند ها این مواد اگر چه مغذی نیستند اما میتوانند انرژی بالایی تولید کنند این مواد البته باید در مقادیر پایین مصرف گردند همچنین توصیه میشود بعد از ریزی در مورد رژیم های غذایی تان آن را به کارشناسان تغذیه نشان داده و در مورد اینکه آیا رژیم غذایی تان حاوی تمام گروههای غذایی هست اختلال استرس پس از سانحه یا نه و اینکه آیا از لحاظ تغذیه ای برای شما کفایت میکند یا خیر از او راهنمایی بخواهید تهوع بارداری در دوران بارداری حتی اگر شما بسیار خوب از خودتان مراقبت نمایید و از رژیم غذایی مناسبی هم برخوردار باشید باز هم من است که از عارضه تهوع بارداری رنج ببرید این عارضه معمولا در سه ماهه اول بارداری بروز می کند هیچ نوشدارویی برای از بین بردن تهوع صبحگاهی وجود ندارد اما توصیه هایی هست که میتواند شما را تخفیف علائم این عراضه ک نماید - هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید و همچنین صبح ها قبل کنترل استرس pdf از اینکه از رختخواب برخیزید یک تکه نان سوخاری و یا بیسکوییت ن دار مصرف نمایید - تعداد وعده های غذایی را افزایش و مقدار آنها را کاهش دهید - از خوردن غذاهای چرب و روغن دار خودداری نمایید - بجای اینکه غذاها آب مصرف نمایید آنرا بین وعده های غذایی مصرف نمایید - از مصرف زیاده از حد چای و قهوه خودداری نمایید در مصرف غذاهای پرادویه، کها و سبزیجات خیلی معطر نظیر پیاز زیاده روی نکنید

استفاده از همه گروههای غذایی دوران بارداری ، مولد شرایط جدید زیستی و روانی برای مادر است از جنبه داروی کنترل استرس های مختلف ، تغذیه در این دوران از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است بنابراین لازم است که مادران باردار، رژیم تغذیه ای متفاوت با شرایط عادی و متناسب با شرایط بارداری برای خود در نظر بگیرند در اینجا، رژیم غذایی کاملی که مادران در دوران بارداری باید رعایت کنند از نظرتان می گذرد الف انرژی برای تامین سوخت وساز بدن مادر و رشد جفت و جنین مورد نیاز است منابع تامین کننده آن ، انواع نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی و انواع روغنهای مایع و جامد روغن زیتون ، کره و خامه است البته با وجود این اختلال استرس پس ازسانحه در کودکان که نیاز به انرژی در این دوران افزایش پیدا می کند، باید توجه داشت که بیش از اندازه از این مواد مصرف نکنی ب پروتئینی که برای ساخته شدن های بدن مادر و جنین مورد نیاز است از گوشت قز، گوشت سفید، تخم مرغ ، شیر، ماست و حبوبات تامین می شود ج ویتامین و املاح که برای حفظ سلامت های جنین و مادر و انجام طبیعی فعالیت های بدن مورد نیاز هستند ویتامین ها و املاح در میوه و سبزیها وجود دارند ویتامین های مهم مورد نیاز دوران بارداری کدام است؟ ویتامین مهمترین نقش ویتامین ، تاثیر در تشکیل سلولهای درمان دلشوره و اضطراب مغز و شبکیه چشم است ویتامین در جگر، تخم مرغ ، لبنیات ، سبزیجات برگ سبز و زرد رنگ مانند هویج است ویتامین ویتامین ، باعث تقویت ایمنی مادر می شود به همین علت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین می تواند باعث افزایش فشارخون مادر در ماهه آخر بارداری شود مهمترین منابع ویتامین ، میوه ها بخصوص انواع مرکبات و سبزیجات است اسید فولیک یکی از مهمترین ویتامین ها، اسیدفولیک است نیاز به این ویتامین به دلیل افزایش حجم خون مادر افزایش می یابد

برای درمان استرس چه بخوریم کمبود این ویتامین در هفته های اول بارداری می تواند باعث ایجاد اختلالات عصبی در جنین شود اسیدفولیک به طور عمده در انواع سبزیهای دارای برگ سبز تیره ، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد املاح مهم مورد نیاز در دوران بارداری کلسیم به دلیل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان های جنین و جلوگیری از پوکی استخوان در مادر، یکی از مهمترین املاح مورد نیاز در دوران بارداری است نکته قابل توجه این است که متاسفانه مادران به میزان کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمی کنند کلسیم در شیر ، ماست ، پنیر، درمان استرس و تپش قلب ماهی ساردین و کیلکا وجود دارد هیئت تحریریه نی نی سات مسلم است با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی بدن در سنین مختلف، نیازهای تغذیه ای بدن هم در هر دوره معین متفاوت خواهد بود بر همین اساس و با توجه به اهمیت قضیه، لازم است کمی با نیازهای اختصاصی تغذیه ای دوره های مختلف زندگی بیشتر آشنا شویم این قسمت را به دوران قبل از تولد یعنی به دوران جنینی اختصاص می دهیم که از برخی جهات می توان آن را مهم ترین و موثرترین دوران تغذیه ای یک فرد به شمار آورد تغذیه صحیح جنین در اصل به تغذیه صحیح دوران بارداری راه های کنترل استرس امتحان و مادر طفل گی دارد به نحوی که علاوه بر تامین مواد مورد نیاز رشد جنین، برآورده کننده نیازهای مادر در جهت جلوگیری از ذخیره های بدن وی باشد چراکه در صورت کمبود هرگونه ماده غذایی مورد نیاز در غذای دریی، جنین برای ادامه رشد خود از تمامی ذخایر بدن مادر استفاده خواهد کرد در بعضی کتب و تحقیقات منتشرشده، نقش تغذیه مادر و حتی پدر، قبل از لقاح و باروری نیز مورد توجه قرار می گیرد که فعلا به آن نمی پردازیم شاید بتوانیم دوران ۹ ماهه بارداری را غیرطبیعی ترین دوره زندگی زنان محسوب کنیم چراکه در درمان استرس و افسردگی هر دو بعد جسمانی و روانی با تغییرات محسوس و شگفت انگیزی روبه رو شده و روال طبیعی زندگی آنها کاملا به هم می ریزد البته تمامی این تغییرات را می توان در جهت تطابق شرایط جسمانی مادر با وضعیت به وجود آمده دانست که در این بین نقش اصلی را تغییرات هوونی ایفا می کنند این روند، علاوه بر تشکیل و تکمیل جنین، باعث ایجاد تغییراتی در بدن مادر نیز می شود؛ از جمله ذخیره چربی در قسمت میانی بدن به منظور استفاده در دوران شیردهی حجم خون نیز حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد که در نتیجه آن فعالیت اعضای مختلف بدن درمان استرس با طب سنتی بیشتر از قبل می شود مثلا فعالیت کلیه ها در ماه های آخر بارداری با توجه به رسیدن حجم خون به حداکثر میزان خود و افزایش وزن به بالاترین حد خود می رسد اما توان کافی نداشته و علاوه بر دفع نابجای مواد مغذی مانند پروتئین و املاح، از دفع مناسب آب هم بازمی مانند و این مساله به صورت ادم در ناحیه ساق و مچ پا نمود پیدا می کند از گذشته های خیلی دور، اهمیت تغذیه در دوران بارداری مورد توجه بوده و افزایش نیاز به مواد مغذی گوناگون امری بدیهی و الزامی محسوب می شده است، ولی بسیاری از تصمیمات و اقداماتی درمان استرس و اضطراب شدید که در این راستا صورت می گرفته بدون هیچ گونه پایه و مبنای علمی بوده و متاسفانه برخی از آنها هنوز هم در زمره دستورات دوران بارداری از جانب افراد مسن تر توصیه می شود که گاه صدمات غیرقابل برگشت و خطرناکی را برای مادر و طفلش با خود به اغان می آورند که در طول زمان روشن می شوند مهم ترین دلیلی که این بزرگان عزیز در دفاع از حرف های خود ارایه می دهند اشاره به سلامت عمه، خاله، عمو و پدر و مادر شما در هنگام تولدشان است اما نکته مهمی که به آن توجه نمی شود «عدم کفایت به خیر گذشتن عمل زایمان و سلامت ظاهری تحقیق در مورد کنترل استرس طفل و مادرش، برای تضمین سلامتی آنها در سال های پیش رو است » آنچه امروزه به درستی اثبات شده، وجود ارتباط محکم و صد درصدی بین سلامت جسم و روان هر فرد در ادوار مختلف زندگی با اان دسترسی کافی و وافی به مواد مغذی گوناگون در دوران جنینی است از طرف دیگر بسیاری از مشکلات جسمی مادران مانند کم خونی و پوکی استخوان یا مسایل روانی مانند ضعف اعصاب و افسردگی ناشی از ناکافی بودن تغذیه دوران بارداری و استفاده جنین از ذخایر بدن مادر است

یعنی سلامت خاله یا عمو در هنگام تولد دلیلی بر سلامتی مطلوب آنها درمان اختلال استرس پس ازسانحه نیست بنابراین پیروی از دستورات پزشک متخصص یا مشاوران تغذیه برای دستیابی به علم روز برای هر مادری بر انجام دستورات قدیمی ارجحیت دارد آنچه در فضای اندک این گونه مقالات اولویت دارد، اشاره ای است گذرا بر اهم مطالب و رئوس نکاتی که در ارتباط با موضوع بحث وجود دارند ولی اکثرا به فراموشی سپرده می شوند یا اهمیت آنها هنوز آن طور که باید درک نشده و پس از آن باید با یادآوری برخی جزییات، مادران را در ین روش صحیح نیل به تغذیه کامل و سالم یاری کرد لذا در ادامه به صورت موجز و تیتروار بعضی مسایل درمان دارویی استرس مهم تر تغذیه ای مادران باردار را مرور می کنیم پردامنه ترین مساله، توجه به میزان افزایش وزن در دوران بارداری است چراکه این افزایش وزن اگر بیشتر یا کمتر از مقدار مطلوب باشد، می تواند زمینه ساز مشکلات متعددی برای مادر و نوزاد چه در دوران بارداری و چه پس از آن شود با توجه به اندازه جثه مادر و بنا بر تشخیص پزشک متخصص، مادرانی که از وزن مناسبی برخوردارند بین ۲۰ تا ۲۵ مقدار مناسب اضافه وزن بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگ است، برای مادرانی که وزن آنها کمتر از حد طبیعی است، / تا ۱۸ کیلوگ و برای مادران با کنترل استرس هنگام کنفرانس وزن بالاتر از حد طبیعی، ۷ الی ۱۱ کیلوگ اضافه وزن مطلوب است ایجاد تعادل در کالری دریی در ماه های مختلف بارداری نیازمند مدیریت و دقت کافی در تعداد کیلوگ های اضافه شده به صورت هفتگی است با توجه به جمیع جهات در سه ماهه اول بارداری میزان کالری مورد نیاز فرق زیادی با قبل از بارداری ندارد و طبیعتا وزن چندانی هم اضافه نمی شود حداکثر یک تا دو کیلوگ ، ولی شروع مصرف مل های ویتامینی و املاح در این زمان بی نهایت مهم و حیاتی است در سه ماهه دوم که افزایش وزنی بین / تا ۵ کیلوگ پیش بینی می شود، حدود استرس وراههای کنترل آن ۳۰۰ کالری در روز و برای سه ماهه سوم که میزان افزایش وزن حدود ۵/۵ تا ۶ کیلوگ است و بالاترین درصد افزایش را به خود اختصاص می دهد، حدود ۴۵۰ کالری روزانه بیشتر نسبت به قبل توصیه می شود اگر بخواهیم مثالی بزنیم ۳۰۰کالری یعنی «یک عدد نی قیفی و دو قاشق مرباخوری عسل» یا «دو قاشق غذاخوری فرنی، پنج قاشق غذاخوری لوبیو و یک لیوان پوره سیب زمینی» و ۴۰۰کالری یعنی «نصف کف دست کوکوسبزی کم چرب و یک کف دست نان سنگک و یک عدد موز متوسط و یک لیوان شیر » هیئت تحریریه نی نی سایت


تغذیه دوران جنینی، ضامن سلامت بزرگسالی